Mindfulness

Megtanítom a gyermeked a jelenben lenni, javítva figyelmét és érzelmi egyensúlyát!

TUDNIVALÓK

Mi az a mindfulness?

A mindfulness jelentése: Éber tudatosság. Az a tudatosság, amikor a figyelmet a jelen tapasztalat felé irányítjuk. Tudatosan figyelünk a pillanatokra, megfigyeljük az érzéseinket, gondolatainkat és élményeinket.

Mi az a gyermek mindfullness, és mikor ajánlott?

Egy kisgyerek még viszonylag rövid ideig tujda figyelmét összpontosítani, 4-5 évesen azonban már tudniuk kell 2-10 percen keresztül figyelni a szülő által választott tevékenységre és 10-15 percig elmerülni egy mesekönyvben vagy egy érdekes feladatban.

Önszabályozás

A tudatos figyelem gyakorlása elősegíti a gyerekek önszabályozó mechanizmusának megerősítését, hogy megfelelően - a korukhoz mérten - tudják kontrollálni érzelmeiket, magatartásukat és viselkedésüket.

Összpontosítás

Játékokos foglalkozások segítségével a gyerekek figyelmét a belső és külső tapasztalataikat tudatosítjuk. A mindfulness gyakorlatok során a gyerekek megtanulják hol csupán a légzésre, hol a testérzetekre, hol pedig a környezet hatásaira összpontosítani a figyelmüket.

Belső reakciók

A foglalkozás alatt megismerik saját belső reakcióikat, az őket érő hatások felismerését, s azok szabályozását is.

Szorongás, figyelemzavar

A mindfulness gyakorlatok csökkenthetik a szorongást, az impulzív, irányíthatatlan viselkedéseket és a figyelemzavart is.

JÓ TUDNI!

Milyen hatással van a gyerekekre a mindfulness?

Segít megérteniük az érzelmi állapotaikat, és kifejezni a mélyebb érzéseiket. Ezenkívül jobbá teszi a koncentrációs képességeiket, fejleszti a kommunikációs készségeiket, sőt több kutatás is alátámasztotta, hogy javítja a motivációjukat, frusztrációjukat, és még az önbizalmukat is.

Mindezek következtében a gyerekek jobban tudnak koncentrálni a tanulásra, jobban tudnak kommunikálni a társaikkal, és sokkal nagyobb önbizalmuk lesz.

A gyermek mindfulness területei a játékok során:

MINDFULNESS

Megoldás lehet a figyelemzavarra!

A figyelemzavar és a hiperaktív viselkedés egyre gyakoribb jelenség napjainkban.
A 2020-as becslések szerint Magyarországon nagyjából 70.000 gyereket érinthet a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar /ADHD/.

Azonban érdemes tudni, hogy a kórkép jellemző tüneteivel / impulzív viselkedés, figyelemzavar/ ennél jóval több gyerek és felnőtt küszködik.

Az általános iskolai tanárok arról számolnak be, hogy az ilyen jellegű viselkedésproblémák száma folyamatosan emelkedik, ennek pedig komoly következményei lehetnek a gyerekek értelmi, érzelmi és szociális képességeire nézve.

Kutatások szerint a mindfulness alapú gyakorlatok hatására javulhat a koncentrációs készség, a magatartás szabályozás, valamint csökkenhet az azonnali érzelmi reakciók előfordulása.

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar egyik kutatása 21 tanulmányt összefoglalva tárta fel a mindfulness alapú foglalkozások /Mindfulness Based Interventions/ pozitív hatását nemcsak a figyelemhiányos és hiperaktív zavarral diagnosztizált, de a hasonló nehézségekkel küzdő 3-12 éves gyerekek kezelésére is.

Ezek sikeres eredmények megoldást jelenthetnek azoknak a fiatalabb ADHD-s gyerekeknek, akiknek még nem javasolt a gyógyszeres kezelés.